Tetamu twitfemes

Semalam ketika aku sedang bertempur di sebuah sistem cakerawala yang terletak beratus ribu tahun cahaya dari Sistem Suria, telefon aku menyala. Aku memang setiap masa meletakkan telefon dalam keadaan silent. Mungkin kerana aku seorang pemuda yang gemarkan ketenangan.

Aku tak perasan Zharif cuba menghubungiku. Rupanya beliau sudah berada di hadapan pintu rumah. Mungkin sedang mengetap bibir kerana aku tidak mempedulikannya. Maafkan aku Zharif, selaku askar Imperial aku perlu melawan cubaan tentera Rebellion yang ingin menembak Imperial Walker.

Lantas aku meletakkan joystik dan berlari  anak menuju ke pintu rumah. Aku perlu menunjukkan bahawa aku rasa bersalah kerana membiarkan Zharif lama di depan pintu rumah.

Sebaik pintu dibuka, Zharif sedang tersenyum. Begitu bertuah gadis yang akan mengahwini pemuda ini, kata aku di dalam hati. Sudahlah sanggup menunggu lama, senyum pula bila pintu dibuka.

Kemudian aku menjemputnya masuk dan menyediakan tempat tidur paling enak di dunia. Aku ambil tilam angin, dua biji bantal dan juga selimut tebal. Aku dapat rasakan keadaan Zharif ketika itu benar-benar selesa dan benar-benar rasa dihargai. Selepas aku memastikan beliau settle down di atas tilam angin, aku ke dapur. Aku mahu menyediakan minuman paling enak untuk Zharif. Aku benar-benar mahu dia merasakan betapa syurganya jika ke rumah ini. Aku ambil limau purut, aku belah dengan pisau dan aku picit masuk ke dalam jag. Dicampurkan dengan sedikit air panas dan gula secukup rasa, aku tambah dengan air batu.

Kemudian aku membawa limau ais tadi ke dalam bilik dan menuangkan ke dalam cawan. Aku dapat lihat mata Zharif yang berkaca ketika meminum limau ais yang aku bancuh khas untuknya.

“Power, power.” Puji Zharif kepada aku.

Mendengar komen yang positif dari Zharif sudah cukup untuk membuatkan aku senang hati dan gembira.

Mungkin inilah perasaan yang sama ketika ibu melihat aku minum milo sebelum ke sekolah dahulu.

Ohhh, kerinduan pada ibunda.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s