KL2017: Ayuh melangkah


Penulis memulakan larian dengan situasi kelam-kabut. Peserta 5km sudah membanjiri garisan permulaan dan penulis beserta ramai lagi pelari 15km terpaksa bersesak untuk maju ke hadapan. Entah apalah yang difikirkan pengelola. Namun penulis melupakan semua itu dan mula merekodkan larian dengan aplikasi Strava di telefon pintar.

Larian yang mempunyai ramai peserta sudah pastilah punyai beraneka ragam. Ada yang berlari memasang lagu dengan pembesar suara mini, ada yang lari sambil menangkap gambar muka sendiri, ada juga yang berhenti mengambil gambar ikonik di Putrajaya. Penulis juga tidak ketinggalan untuk melakukannya.

Sepanjang 5km pertama, penulis masih tenang berlari mengikut kelajuan sendiri. Penulis tidak peduli dengan orang lain yang dipotong dan memotong. Apa yang penting ialah kita maju dengan acuan kita sendiri. Namun setiap kali dipotong dan memotong orang yang membawa pembesar suara mini, penulis akan tergelak kecil dengan pilihan lagu beliau.

Di setiap 2km ada stesyen penyegar. Penulis akan berhenti di setiap stesyen dan meminum segala air yang ada.

Di kilometer terakhir, otot kaki penulis tiba-tiba diserang kekejangan. Penulis berkata arrghhh di dalam hati dan memberhentikan larian dan mula berjalan. Sedikitpun penulis tidak kisah dipintas wanita-wanita yang memakai seluar ketat. Hidup feminism!

Akhirnya penulis berjaya menamatkan larian dengan catatan masa yang sangat pantas sehinggakan penulis menyesal tidak mewakili ibu pertiwi untuk acara marathon sukan SEA. Namun kawan penulis sudah tiba di garisan penamat sambil memegang telefon,

“Weh tangkap gambar!” kata beliau sambil memegang secawan air.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s