Nukilan sebelum angin kencang membawaku jauh ke nusa para dewa.

Aku mempunyai satu penyakit, yang tidak membahayakan. Setiap kali aku ada penerbangan pada pagi hari, aku tidak akan boleh tidur. Aku tidak tahu adakah penyakit ini disebabkan terlalu ghairah untuk keluar berkelana, atau pun perasaan ketakutan bakal terlepas pesawat. Namun aku percaya penyakit ini adalah sebab yang pertama tadi.

Malam dinihari begini, di mana aku tidak boleh tidur, banyak perkara yang akan aku lakukan. Memeriksa isi kandungan beg yang akan dibawa untuk berkelana, bermain Playstation, melihat pokok yang bergoyang ditiup angin dari balkoni rumah, meramal keadaan cuaca dengan mencerap anak bulan, atau melakukan senaman ringan untuk memastikan kondisi ototku sentiasa di tahap yang terbaik.

Aku suka dan betul-betul menghargai malam yang panjang begini. Aku boleh melihat dan menilai semula perilaku dan tindakanku pada masa silam, atau merenung kosong ke hamparan permaidani ruang tamu. Aku akan berfikir, di mana dan bilakah aku membeli permaidani ini? Adakah isteriku yang membelinya menerusi Lazada? Atau hadiah kahwin dari rakan karib? Atau mungkin dibeli di Nilai 3? Jangan-jangan, beli di IKEA?

Aku masih teringat ketika mahu ke Kuching beberapa tahun lalu, aku tidak boleh tidur sama seperti yang aku hadapi sekarang. Teman yang bermalam di rumahku begitu selesa tidur di atas tilam.

“Kejut aku nanti.”

Cilaka, bukan main santai dan ringkas dia punya pesanan.

Orait, ada lagi 3 jam sebelum aku kejutkan isteri untuk dia bersiap. Mungkin di kesempatan ini aku akan berfikir demi negara. Buah fikiran yang aku dapat sebentar lagi akan aku salurkan pada Syed Saddiq dan Anwar Ibrahim.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s