Entah mana gambar aku simpan, cilok dari Google sahajalah

Dari Ende, aku bertolak ke Moni jam 4 pagi. 6 pagi dijangka sampai di perkarangan letak kereta Gunung Kelimutu yang tersohor dengan kawah 3 warna.

Sumber gambar.

Sampai di parkir, 30 minit menanjak.

Tidak ada kawah pagi itu kerana puncak Kelimutu diselimuti kabus. Hanya yang ada beberapa pelancong yang setia menunggu bersama 3 penjual makanan dan minuman. Aku membeli secawan kopi dan sebungkus Indomie.

3 jam tunggu barulah mula kelihatan kawahnya. Magis dan penuh takjub aku melihat pesona warna yang dipengaruhi unsur sulfur dari pusat bumi.

Kalau tak sebab Vovin cekal menunggu, memang tidaklah aku dapat tengok kawah ni. Sebenarnya awal-awal lagi aku dah putus asa tunggu kabus hilang.

Dari Moni, kami terus ke Bajawa yang terletak 185km di barat pulau Flores.

Pemandangan ketika melintasi jalan panjang sepanjang pinggir laut, aduh. Cantik, cantik sekali. Dari jauh aku melihat pulau Sumba yang terkenal dengan kuda liarnya. Kuda hidup bebas melata di sana dan pengangkutan utama di sana menggunakan kuda.

Kuda liar di Sumba.

Nantilah jika ada kekuatan, aku akan ke Sumba pula.

Sampai di Bajawa, kami singgah dahulu di rumah adat Bena yang terletak di bawah kaki Gunung Inirie, gunung paling tajam puncaknya yang aku pernah lihat.

Sumber gambar, google.

Sepanjang perjalanan, aku banyak menghabiskan masa membuang pandangan ke kanan dan kiri. Sesekali kami berhenti dan kencing tepi jalan. Nasib baik tak ada rasa nak buang air. Satu hal nak cari port jauh sikit. Kanan kiri hanya hutan. Sesekali bertemu desa penempatan, dan membohonglah google maps kata 5 jam boleh selesai 185km.

Sampai hotel di Bajawa, dah malam. Terus makan, tidur dan lena. Tiada apa di Bajawa melainkan suhu dingin yang menggigit dan menjadi tempat istirehat kami untuk menyambung perjalanan esok paginya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s