Selain berlari dalam hutan, aquascape juga krisis pertengahan umur

Seingat aku, aku menceburi bidang membela ikan dalam akuarium ini seawal umur 9 tahun. Belakang rumah aku di Raub, ada satu longkang besar yang mengalir menjadi sungai dan memberi nutrien di setiap laluan yang ia lalui. Aku tangkap anak-anak ikan, dan aku masukkan dalam akuarium kecil. Lepas tu aku beli ikan guppy, ikan molly dan bila aku rasa aku bersedia untuk ke tahap seterusnya, aku bela kura-kura.

Macam biasa, semua yang aku bela masa tu mati.

Lepas pindah JB, aku meneruskan minat aku. Akuarium 2 kaki di ruang tamu. Segala jenis ikan aku sumbat dalam akuarium tu. Ikan layang-layang, ikan talapia, ikan kaloi, ikan oscar, apa je takde dalam akuarium aku tu? Semua ada.

Lepas tu banyak yang mati kerana bekalan elektrik terputus untuk tempoh yang lama. Aku meratap kesedihan dalam nelangsa tak berpenghujung kerana ikan talapia aku bela dari kecil sampailah ke besar mati hanya kerana tiada arus elektrik yang mengalir.

Sekarang bila dah dewasa, aku meneruskan minat ini kerana aku adalah aku.

Cuma kali ini aku cuba sebaik mungkin untuk hidupan dalam akuarium. Aku belajar dari YouTube, aku masuk group akuarium di Facebook, malah aku turut mengkaji keseimbangan nutrien di semua sungai yang aku redahi ketika masuk ke hutan.

Sebulan lepas aku menerima akuarium baru berukuran 60cm x 30cm x 18cm. Entahlah dari mana dia datang, rasanya Ustad Ebit Lew yang beli di Shopee dan hantar ke sini.

Dengan penuh ghairah, aku bina struktur dalaman akuarium ini. Segala tanah, batu, kayu, substrate, chemical filter, bio filter, mechanical filter, dan lain-lain semuanya aku gubah demi mendapat bio diversiti dan ekosistem yang sempurna.

Punyalah semangat, sampai 6 kali aku gubah dan betulkan. Keluar kayu, masuk batu, masuk lava rock, keluarkan Christmas moss, masukkan thailand moss.

Dan bini aku hanya menggeleng kepala melihat kelakuanku. Tapi aku tahu dia menggeleng dalam menyokong.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s