Ketenangan dalam berseragam

Pagi tadi aku bangun awal. Jarang aku bangun awal kalau balik JB ni. Elok aku nak tidur balik, Faiq merengek suruh hantar pergi sekolah. Selaku seorang abang yang baik, aku menyumpah dalam hati. Tapi hantar jugak la…

Aku turun, panaskan enjin kereta dan tunggu Faiq siap pakai seragam sekolah. Jenis bersiap macam perempuan.

Sampai depan sekolah, kereta sangkut, ramai betul mak-bapak hantar anak pergi sekolah. Aku suruh Faiq turun, jalan kaki lagi cepat.

“Takpe bang, aku stay dengan ko. Pengawas tak tulis nama aku.” dia kata.

Tapi aku suruh dia turun jugak. Pagi-pagi ni elok jalan kaki naikkan metabolisme. Kanan dan kiri jalan semua penuh dengan budak sekolah. Masing-masing berjalan dengan penuh kelajuan sebab takut terlewat dan dicatit nama oleh pengawas. Bagus juga budak-budak ni.

Tapi tu la… aku tengok Faiq rileks je jalan. Hmmmm.

Kemudian aku memandu pulang dan singgah di medan selera untuk membeli sarapan. Di dalam kotak fikiranku, andai dapat roti jala atau roti canai, memang ngam.

Tit. Keretaku berbunyi menandakan sudah dikunci. Aku pun jalan masuk ke medan selera.

Benda pertama aku nampak, ada budak lengkap dengan baju sekolah tengah makan roti canai. Mak datuk, tenang gila. Kawan-kawan tengah berhimpun, ko boleh makan roti canai?

Ko… Ko… Memang power.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s