Katarsis di bumi asing

Hari ini aku di Bumi Kenyalang untuk urusan pekerjaan. Sudah menjadi lumrah diriku, segala hal kerja harus ditangani dengan penuh tanggungjawab dan dibuat dengan langkah bijak.

Selepas berjaya menyelesaikan masalah, aku dan rakan pergi makan. Ketika makan kami berbincang tentang hal kerja dan langkah-langkah yang patut dilakukan untuk memastikan kerja menjadi lebih mudah di masa hadapan. Pendek kata, akal kami yang geliga bila digabung pasti mencetuskan sesuatu yang genius. Jika sultan atau raja mendapat tahu, mereka pasti memberikan kami darjah kebesaran. Tapi kalau MB Terengganu dapat tahu… 

Hmmmm.

Berbalik kepada cerita hari ini.

Selepas makan, aku menghantar rakanku pulang ke hotel. Aku nak rehat, penat. Dia kata. Aku angguk tanda setuju. Aku memang jarang geleng kepala.

Kemudian aku meneruskan pemanduan ke lokasi dan destinasi yang dipenuhi kehijauan. Sesuai dengan diriku yang mencintai flora dan fauna, aku berasa senang di sepanjang pemanduan. Ditemani lagu yang aku sendiri tak tahu sebab aku malas tukar siaran, dan alam semulajadi yang hijau melata, aku kelihatan begitu santai memandu si bawah paras had laju. Sifat tenang yang sedang menguasai diriku ini hanya akan hadir setiap kali aku keluar menengok tempat orang.

Dipendekkan cerita, selepas puas menjamu mata. Aku kembali ke bandar. Di dalam perjalanan aku berasa lapar. Untuk mengatasi masalah ini, aku bercadang untuk ke Mom’s Laksa yang dikata orang punyai laksa yang enak. Aku tidak pernah makan di Mom’s Laksa, aku mesti cuba. Aku tidak boleh kalah dengan orang lain yang sudah makan di situ. Aku mahu menjadi salah seorang pemuda yang sudah makan di Mom’s Laksa. Kalau orang lain boleh, kenapa aku tidak? Tambahan, aku lapar.

Lalu aku mencari dengan penuh tekun. Disuruh belok, aku belok. Disuruh terus, aku terus. Terima kasih google maps. Sampai Mom’s Laksa, kedai tutup.

Aku mengetap bibir tanda protes dan pulang ke hotel sambil menyalahkan takdir.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s