Duran Durian

Tempohari aku berada di satu kawasan yang mempunyai pesisir pantai yang elok. Kedatangan aku ke kawasan tersebut ialah untuk melakukan sedikit pengubahsuaian merangkap melakukan sedikit kerja. Sebaik masuk ke tempat kerja, aku terus bekerja dengan pantas dan tangkas.

Ketika sedang membuat kerja, ada beberapa orang kontraktor lain yang datang untuk melakukan kerja mereka. Aku melemparkan senyuman tanda hormat.

Tidak lama kemudian, datang sorang brader. Biarlah aku menamakan brader ini sebagai Brader K. Brader K bertanggungjawab untuk membantu dan memastikan kerja aku siap. Kami berborak tentang kerja dan keperluan yang perlu disiagakan. Selepas memahami kehendak aku, Brader K angguk dan membiarkan aku menyambung kerja.

Aku dapat merasakan Brader K seorang yang peramah. Sambil melihat aku bekerja, dia berkongsi pengalamannya memasukkan Windows 10 di dalam komputer yang mempunyai spesifikasi sebuah server.

“Banyak kerja, tapi takpala kita buat la slow-slow sampai jadi,”

“Belajaq dari youtube ja. Study study lepaih tu balik buat la.”

Aku hanya mengangguk. Tangan dan kepala aku lebih tertumpu kepada tugasan yang meminta segenap perhatian.

Entah macam mana, mungkin dia perasan aku sedikit sibuk. Dia beralih ke kontraktor-kontraktor yang sedang berdiri di sudut lain.

“Ni, hangpa suka makan durian tak?” tanya Brader K.

Semua angguk dan mereka mula bercerita tentang durian. Segala jenis durian keluar menjadi perbahasan. Musang king, d24, durian bukit, dan entah durian apa lagi semuanya keluar. Perbincangan tentang durian menjadi begitu sengit, masing-masing menonjolkan ilmu durian yang ada di dada. Ada yang kata durian kecil ni sedap, ada yang suruh cari durian bukit, tidak ketinggalan yang menceritakan ciri-ciri durian manis dan berlemak. Masing-masing punyai intipati dan isi kandungan yang bernas. Semuanya membulatkan pendapat yang lain.

Tapi… Geram juga bila fikir aku sorang je yang buat kerja.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s