Kejora di langit sebagai panduan, nusa untuk beristirehat

Di bawah panji-panji bintang yang menerangi malam, aku sering membayangkan diriku dilahirkan untuk sesuatu yang lebih besar. Aku membayangkan aku menaikkan layar dan mengemudi kapal ke ribuan pelabuhan di seluruh dunia.

Dari sebuah pelabuhan di Langkawi, aku tenang berlayar keluar menuju Laut Hindi. Kemudian menuruni rantaian pulau kecil di sebelah barat Sumatera untuk membelah samudera dengan darah dan keringat. Di setiap ombak yang menerjah buritan kapal, aku tetap santai bertentang mata melawan garisan ufuk.

Kemudian aku singgah di Kepulauan Cocos, melihat keturunan orang melayu yang memilih untuk terus hidup di pulau tersebut, dan tidak berhijrah ke Pulau Jawa atau Sabah. Aku pasti tersenyum melihat sebuah bot yang diberi nama Bunga Melati di situ.

Meninggalkan air yang berbagai tona warna, aku meneruskan pelayaran membelah lautan. Ketika ini aku sudah bersedia untuk menukarkan setiap saat hidupku di keadaan yang berbeza dari detik sebelumnya. Ketidakpastian hidup dan keselamatan bertukar-ganti setiap masa, apatah lagi ketika dikunjung cuaca yang membawa bersama ribut dan kegelapan.

Namun ketika cuaca damai dan laut yang tenang seperti cermin, aku akan melunjurkan kaki memakan goreng pisang cicah sambal kicap sambil menulis catatan. Semua orang besar yang sudah menongkah lautan punyai catitan pelayaran mereka sendiri, aku juga tidak mahu ketinggalan. Aku yakin Si Bongkok Tanjung Puteri juga punyai catitannya namun tidak kesampaian dibaca anak-cucu. Sayang sekali.

Mungkin aku perlu bermimpi besar dan yakin mampu membeli sebuah kapal layar. Mungkin aku perlu menjadi stokis D’Herbs?

Ya. Esok aku akan telefon Alif Syukri.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s