Apokalips I

Hari ini aku pulang agak lewat dari pejabat. Aku akur demi tugasan dan amanah. Bertanggungjawab adalah peribadi yang telah dipupuk oleh ayah sejak aku pandai bertatih lagi. Keluar dari pejabat, aku terus berlalu pergi bersama sahabat karib di jalanan yang bernama Kersani Hitam. Beliau mempunyai dua roda.

Aku singgah di bazar untuk membeli makanan sempena berbuka puasa. Orang yang menghayati sinar ramadhan sepertiku hanya akan membeli juadah yang cukup sekadar untuk mengisi perut. Keluar dari bazar… ada roti jala, nasi beryani, sotong bakar, tepung pelita dan cucur udang di bakul motor aku.

Alhamdulilah, cukup untuk seorang makan.

Sampai di rumah, aku menguak daun pintu dan mendapati tiada sesiapa di rumah. Di saat itu juga aku menaikkan semangat untuk berumah-tangga.

Dengan cermat, aku meletakkan juadah tadi di atas meja makan. Aku menuju kamar beradu dan mengambil joystik PS4. Aku tekan punat berbentuk bulat.

Ktik. 

PS4 menyala menandakan aku akan leka bermain permainan video sementara menunggu masuk waktu maghrib.

Sedang asyik menembak musuh, azan maghrib bergentayang di atmosfera Sekembang. Azan di rumahku memang agak kuat bunyinya. Jika aku membuka jendela, seakan-akan bilal berada di sebelah telingaku. 

Aku pasrah. 

Aku harus berbuka, akan tetapi musuhku di dalam PS4 belum habis binasa. Jika aku terus meninggalkan PS4, apa pula kata teman-temanku yang juga sedang berhempas pulas membunuh musuh di New York? Aku tidak mahu dituduh seorang yang membuat kerja separuh jalan. Lagipun, aku sudah menulis di awal karangan tadi bahawa aku seorang yang bertanggungjawab.

Kemudian perut aku berbunyi menandakan mahu diisi. Di tahap ini, selera akan mengatasi prinsip. Sepertimana serigala yang memburu hanya untuk hidup, begitu jugalah ambisi hidup aku ketika ini.

Aku tutup PS4. 

Apa nak jadi, jadilah. Aku lapar dan mahu berbuka. Muslim yang baik tidak akan melengahkan buka, ujarku untuk menyedapkan hati.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s