Memandang bolasepak dari sudut sejarah dan emosi yang beraja di dalam sukma

Malam tadi aku ke Bukit Jalil untuk bersama-sama merasakan kehangatan emosi yang sudah lama membarah di antara dua negara. Perasaan dendam yang wujud sekian lama sejak perang Majapahahit dan Srivijaya, Aceh Tanah Rencong dan Empayar Emas Melaka, konfrontasi Indonesia Raya dan Greater Malaysia kini hadir di dalam bentuk perlawanan bola sepak.

Mana mungkin aku ketinggalan. Pastilah aku juga mahu ke stadium berhempas-pulas mencari ruang di antara dua motor untuk menyelitkan pacuan dua rodaku.

Aku sampai ke stadium jam 8 malam. Terima kasih untuk tempat duduk bernombor! Walaupun masih ada kelemahannya tapi benda baik haruslah disambut dengan dakapan yang mesra.

Aku dapat merasakan permusuhan menyala-nyala sebaik sahaja lagu Indonesia Raya berkumandang di Gelora Bung Jalil. Diikuti dengan Negaraku.

Dan emosi memuncak apabila Safawi menyumbat gol pertama. Apalah daya seorang manusia untuk menahan dirinya sendiri apabila dopamine dan serotonin sedang merangsang deria otak dan mencetuskan kegembiraan? Lambaian tangan diajukan ke udara dan ditujukan ke arah penyokong Garuda yang kemudian tidak dapat menahan emosi mereka.

Penyokong Malaysia membaling botol.

Indonesia membaling suar. Kemudian suar dibaling semula ke arah penyokong Indonesia. Dibaling semula ke arah Malaysia.

Polis dan petugas bertungkus-lumus mereda dan mengawal keadaan.

Tidak lama kemudian Safawi menyumbat gol kedua untuk Harimau Malaya dan mencetuskan sekali lagi letusan emosi.

Botol air kini di udara dan bertukar hak milik. Kali ini polis juga dibaling objek oleh penyokong Indonesia. Kerusi stadium dipatahkan dan dilempar ke arah penyokong Malaysia. Penyokong Malaysia membalasnya dengan balingan air mineral dannnnnnn tamatlah 90 minit masa permainan.

Aku tersenyum puas. Beginilah sepatutnya bolasepak. Penuh dengan amarah dan rasa ketidakpuashatian. Inilah yang membuatkan bolasepak akan kekal sebagai sukan nombor satu selagi adanya bulan dan bintang.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s